تهويه مطبوع چيست؟

همه ميدانيم يخچال چيست. وسيله اي که مواد غذايي را در يک دماي معين که پائين تر ازدماي هواي بيرون است (محيط قرار گيري يخچال) نگه ميدارد و علت استفاده از آن به ذاتمواد غذايي باز ميگردد که در دماهاي بالاتر(و شايد پائين تر) دچار فساد يا تغييرماهيت مي شوند.

انسان نيز همين گونه است. اگر محيط زندگي اش مثل تنور يا يک يخچال باشد دچار تغيير ماهيت(تبديل شدن به جنازه!) مي شود. براي اينکه کار کرد سالم بافت هاي بدن انسان تضمين شود بايستي دماي بدن حدود 37 درجه سانتيگراد باشد. آلارم بدني انسان در مقابل بيماريها همين دماي بدن است.
به واسطه ي سوخت و ساز، هميشه مقداري گرما توسط بدن توليد ميشود و چون دماي بدن نبايد از حد مجاز بيشتر شود پيوسته به محيط اطراف گرما منتقل ميکند. همانطور که ميدانيم انتقال گرما( و نه دما) از محيط گرم تر به محيط سردتر صورت ميگيرد، پس نبايد انتظار داشت محيط زندگي انسان در دمايي بالاتر از دماي بدنش قرار داشته باشد، چون امکان انتقال گرما از بدن به محيط وجود نخواهد داشت و صد البته بدن در اين حالت گرماي محيط را هم جذب ميکند و در سيستم بدن مشکل بوجود خواهد آمد. همچنين قرار گيري بدن در محيط بسيار سرد هم مشکلاتي به همراه دارد. در اين حالت گرما بيش از اندازه از بدن به محيط دفع شده و بدن از حالت تعادل گرمائي خارج و سردتر از شرايط ايده ال انساني ميشود. علاوه بر اينها فعاليت بدني نيز در تعادل گرمايي بدن موثر است. بدن انسان در هر وضعيت و حالتي باشد مقداري مختص همان حالت گرما به بيرون انتقال ميدهد.
تا اينجا معلوم شد عوامل موثر بر شرايط تعادل گرمايي بدن اول دماي محيط و دوم نوع فعاليت بدن است.
آيا ميدانيد انسان بالغ در حال استراحت به ميزان نيم متر مکعب در ساعت تنفس ميکند و در حال فعاليت اين ميزان به شش برابر هم مي رسد؟ اين را هم بدانيد که ميزان
Co2 بازدم انسان در بيست و چهار ساعت به يک کيلوگرم ميرسد! اين يعني در يک محيط بسته علاوه بر تنظيم دماي ايده آل به تهويه ي هواي استفاده شده توسط ساکنين بايد انديشيد. ما بايد جاي دي اکسيد کربن را با اکسيژن عوض کنيم.
علاوه بر تنفس، پوست بدن نيز گرما به محيط ميدهد. سهم تنفس از اين انتقال گرماي آدميزادي! تنها 2 درصد است. انسان ها در اثر سوخت و ساز مواد غذايي از خود حرارت ساطع مي کنند. اين انتقال حرارت به سه فرم جابجايي(25 درصد) و تبخير(30درصد) و تشعشع (43 درصد) است.
هدف از تهويه ايجاد شرايط ايده آل براي آسايش انسان است که از روي تغييرات روي خواص هوا صورت ميگيرد. کاهش يا افزايش دماي هوا، رطوبت و کاهش آلودگي از جمله وظايف يک سيستم تهويه است. در سيستم هاي قديمي فقط به تنظيم دماي اتاق بسنده ميشد در حالي که سيستم هاي تهويه امروزي بنا به ايجاد شدن محيط هاي جديد کاري و اجتماعي( مثل سالن هاي ورزشي، کارگاه هاي مختلف، استوديوهاي فيلمبرداري و …)به تنظيمات مختلف و دقيق تري مجهز هستند که حتي پاکيزگي هوا از آلودگيها هم جزء وظايف آنها به شمار مي رود. دقت شود سيستم هاي تهويه جديد حتي از آسيب هاي رطوبت به ديواره ي ساختمان نيز جلوگيري ميکند.
براي اينکه محيطي را تهويه کنيم(شرايط دمائي، رطوبتي دلخواه را اعمال کنيم) بايد نسبت به ويژگيهاي جغرافيايي و فيزيکي و محتوايي آن محيط آگاه باشيم.
جمله ي فوق را با آب طلا بايد نوشت. مشکل من و بسياري ديگر اين است که براي محاسبات گرمايش و سرمايش يک محيط به سرعت دست به قلم ميشويم و فرمول ها را از شکم کتاب ها بيرون ميکشيم و شروع به جاگذاري اعداد ميکنيم. پيش از اين فرمول بازيها بايد بدانيم اين محيط ما کجاست؟ در آفريقاي جنوبيست يا سيبري؟ شمال محيط ما کدام طرف است و جنوبش کجاست؟ محيط ما در دشت است يا در شهري با ساختمان هاي بلند؟ قرار است چه کاري در اين محل انجام شود؟ ورزشگاه است يا کتابخانه؟ چند نفر درون آن فعال هستند؟ همچنين بايد بدانيم جنس اين محل از چيست؟ ديوار آن از آجر است؟ چند پنجره دارد؟ در هاي آن از چوب هستند يا آهن؟

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ 11 / 9 / 1391برچسب:تهويه, مطبوع ,چيست؟,

] [ ] [ Iman ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه