رنگ در معماري داخلي

بررسي تاثير متقابلروانشناختي رنگها در کاربرد هنري رنگ اهميت بسزايي دارد و استفاده متناسب از هر رنگمي تواند کاربرد ويژه اي در طراحي داخلي داشته باشد.
 
شکوه و جلوه هر رنگ درکنار رنگ ديگر، اثر واقعي خود را نشان مي دهد و هر رنگ نسبت به رنگ ديگر ميزانتيرگي يا روشني اش بهتر نمايان مي شود. تغيير دادن اين ترتيب طبيعي ، ناهماهنگيرنگها را به دنبال دارد و استفاده از اين ترکيب ناسازگار، مي تواند تغييرات زياديدر دکوراسيون داخلي به وجود آورد.
هر رنگ داراي 3 صفت تغيير پذير است: فام ، درخشندگي و پرمايگي. فام ،صفتي از رنگ است که جايگاه آن را در سلسله رنگي ( از قرمز تا بنفش) معادل با نورطول موج هاي مختلف در طيف مريي مشخص مي کند. قرمز، زرد و آبي را فام هاي اوليه مينامند و چون مبناي ساير فام ها هستند، جزو رنگهاي اصلي نيز به شمار مي آيند.
گروه دوم فام هاي ثانويه عبارتند از: نارنجي ، سبز و بنفش که از مخلوط مقدارمساوي دو فام اوليه به دست مي آيد و سومين دسته فام ها نيز از اختلاط فام هاي اوليهو ثانويه به دست مي آيند: زرد و نارنجي (پرتقالي)، نارنجي و قرمز، قرمز و بنفش (ارغواني)، بنفش و آبي (لاجوردي)، آبي و سبز (فيروزه اي)، سبز و زرد (مغز پسته اي).12 فام نام برده با ترتيبي معين در چرخه رنگ ، قرار مي گيرند. در چرخه رنگ ، فام هايگروه دوم و سوم که بين يک زوج فام اوليه جاي گرفته اند، داراي روابط خويشاونديهستند و در کنارهم ساده ترين هماهنگي رنگي را پديد مي آورند. هنگامي که اين رنگهابا رنگهاي خالص سفيد و سياه ترکيب شوند، رنگها و سايه هاي مختلفي را ايجاد مي کند.
درخشندگي که دومين صفت رنگ است ، درجه نسبي تيرگي و روشني را مشخص مي کند. اغلبنقاشان اصطلاح رنگسايه را نيز در همين معنا به کار مي برند و معمولا _درخشندگيرنگهاي فام دار را در قياس با رنگهاي بي فام مي سنجند. در چرخه رنگ ، زرد بيشتريندرخشندگي (معادل خاکستري روشن نزديک به سفيد) و بنفش کمترين درخشندگي (معادلخاکستري تيره نزديک به سياه) را دارد.
پرمايگي (اشباع)، سومين صفت رنگ است وميزان خلوص فام را مشخص مي کند (گاه واژه شدت را نيز در اين مورد به کار مي برند). فام هاي چرخه رنگ صد در صد خالص اند، ولي در طبيعت بندرت مي توان فام خالصييافت..رنگهاي درخشان به تنهايي جذاب هستند، اما اگر در يک الگو يا رديفي منظمقرارگيرند، از نظر بصري تاثير بيشتري خواهند داشت.

استفاده از اين نوع آرايش يک ساختار ساده را بر رنگها حاکم مي کند و در نتيجه يکمفهوم يا نوعي نظم خاص را، وراي حضور محض رنگها، منتقل خواهد کرد. استفاده متناسباز رنگ در ديوارها و پيش زمينه هاي روشن تاثير زيادي در محيط به وجود مي آورد. رنگهاي سرد مي تواند کاهش مختصري در دماي بدن ايجاد کنند و رنگهاي گرم باعث مختصرافزايش دماي بدن مي شوند. به لحاظ بصري ، رنگ گرم پيش مي آيد و رنگ سرد پس مينشيند. استفاده از پنجره ها و مبلمان با زمينه رنگ مطلوب و سايز متوسط تاثير بسزاييدر دکوراسيون داخلي دارد. همچنين مبلمان و پنجره هايي با سايز بزرگ باعث مي شود کهرنگ آنها با يکديگر مخلوط شود و از لحاظ تاثير گذاري بر محيط غالب خواهند شد و ثباتاز بين خواهد رفت و نوعي تکان بصري ايجاد مي شود. بنابراين با مبلمان و پنجره هايمتوسط و با رنگي متعادل و متوسط خواهيم توانست ترکيب بندي با ثبات داشته باشيم.
هر ترکيب بندي را مي توان کارآمد دانست به شرط اين که عناصر صحنه به طور موثربا بينندگان مورد نظر آن ، ارتباط برقرار کند. در اغلب موارد، نکته اساسي درشناسايي عناصر کليدي صحنه نهفته است تا با نظم مبلمان و ميزان نور، آنها را از دلساير عناصر تصويري متفرقه ، بيرون بکشيد. همين اشياي مزاحم ، صحنه ها را مخدوش ميکنند و همچنين ، بهتر است به جاي تمرکز زياد روي جزييات خيلي خاص ، تنها روي ساختارکلي صحنه تمرکز کنيد. چرا که تاثير آنها در مقابل ترکيب بندي عمومي ، بسيار سطحياست. ملحقات تيره نيز باعث مي شود چشمان شما به سمت رنگ تيره تر کشيده شوند و شمادر روشي قادر خواهيد بود ملحقات و اثاثيه ها را نظم دهيد تاهادي ديد وکيفيت بصريروان باشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ 11 / 9 / 1391برچسب:رنگ, در, معماري, داخلي ,

] [ ] [ Iman ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه