طراحي اتاق نشيمن

يكي از زيباترين وساده‌ترين اتاق‌هاي هر خانه‌، اتاق نشيمن است. چگونگي چيدن و تزيين اين اتاقمي‌تواند آينه‌اي از طرز تفكر و نوع زندگي‌اي باشد كه برگزيده ايد.

 ارتباط قوي و سالم بين اعضاي مختلفخانواده، احساس آرامش در كنار خانواده و استراحت بعد از يك روز كاري و انجام امورمتفرقه مانند تماشاي تلويزيون، مطالعه كتاب و روزنامه در محيطي صميمي و دوستانه تاحد زيادي به انتخاب هاي شما در آراستن اين اتاق بستگي دارد. اصل مهم براي ايجادچنين محيطي استفاده از بافت‌هاي مختلف، رنگ‌هاي متفاوت و دكورهاي متنوع است. در اينتصوير نمونه ساده‌اي از اين اتاق را مي‌بينيد كه با دقت در انتخاب رنگ‌ها وبافت‌هاي متنوع توانسته است به فضايي شاد و رنگارنگ دست يابد.
رنگ‌ها ونشانه‌ها
اولين نكته‌اي كه در تصوير جلب توجه مي‌كند استفاده از رنگ‌هاي متضاددر كنار همديگر است. اين تضاد توانسته است محيط داخلي اتاق را شادتر و زيباتر كند. هر چه تنوع رنگي بيشتري در اين اتاق به كار رود، صميميت بيشتري القا مي‌شود. يادتانباشد كه اين رنگ‌هاي متنوع و شاد موجود در طبيعتند كه باعث مي‌شوند ما انرژيفزاينده و حس مطبوعي از مشاهده مناظر طبيعي به دست آوريم. پس بهتر است با تكرارهمان رنگ‌ها در محيط خانه به نشاط و آرامش برسيم.
همان طور كه در اين نمونهمشاهده مي كنيد، رنگ ديوارها با رنگ كف در يك طيف هستند و اين نوع پوشش رنگي برايكف و ديوارها، رنگ كلي و زمينه‌اي را براي اتاق تعريف مي‌كند. اين اصل براي چيدماندكور داخلي هر اتاقي يك اصل مهم محسوب مي‌شود.
در اين تصوير، براي ايجاد حستعادل، از مبلماني به رنگ آبي كه مكمل رنگ نارنجي و زرد است استفاده شده ‌است. برايتاكيد بيشتر بر روي حس تعادل، از كوسن‌هاي نارنجي رنگ كمك گرفته شده كه هم مكمل رنگآبي مبلمان است و هم با تكرار رنگ نارنجي، يعني رنگي مابين تك‌مبل و پوشش كف وديوار، بر تعادل فضا افزوده شده است.
براي برقراري ارتباط بيشتر با رنگ ديوار وكف و همچنين براي تنوع بافتي (در دكور مبلمان اتاق) در اين عكس، تك‌مبلي با بافت ورنگي متفاوت مي‌بينيد كه الهام گرفته از سبك ساير اتاق‌هاي خانه است. شما هم برايبرقراري و هماهنگي دكور اتاق‌هاي مختلف يك خانه مي‌توانيد از دكورها و وسايلي مشابهدر اتاق‌هاي ديگر استفاده كنيد.
اگر همانند تصوير بالا انتخاب مبلمان اتاقتلويزيون شما هم بر محور تضاد رنگي است، بهتر است كه حتما در جايي از اتاق به تكراريكي از رنگ‌ها و يا يك نوع از بافت‌ها بپردازيد تا هماهنگي و تعادل به طور كاملرعايت شود. تكرار الگوهاي مورد علاقه، باعث ايجاد حس تعادل به هنگام ارتباط چشميشده و سبب مي‌شود نگاه‌ها به آرامي بر روي تك تك اجزاي داخلي دكور خانه، حركت‌كنند.

تلويزيون در خدمت سلامت
همان طور كه در تصوير مي‌بينيد، چيدمان اتاق بر اساستمركز بر تلويزيون طراحي شده‌ است. ضمن آنكه دستگاه تلويزيون رو ‌به پنجره و نيزپشت به آن قرار نگرفته ‌است. اگر اين نكته ساده رعايت نشود، يعني تلويزيون پشت بهپنجره و يا رو به آن باشد، براي تماشاي آن دچار مشكل شده و حتي ممكن است سردرد وخستگي و ناراحتي و چشم درد متعاقب آن شما را بيازارد.
علاوه بر اين، چشم‌ مابراي تفكيك و تشخيص دو نوع نور از يك سمت در طولاني مدت خسته مي‌شود.
در نتيجهاگر محل مناسبي براي تلويزيون در نظر نگرفته باشيد، به هنگام تماشا فقط تصوير آن رانمي‌بينيد بلكه سايه‌ها و نورهايي را كه بر شيشه تلويزيون منعكس مي‌شود مي‌بينيد واين اتفاق باعث سردرد و كلافگي‌ شما خواهد شد. توصيه مي‌شود از وسايل تزييني دراطراف تلويزيون و پس زمينه آن استفاده نكنيد تا تمركز چشمي و ذهني فقط بر تلويزيونباشد.

تزيين ديوارها
نصب تابلوهاي نقاشي و خوشنويسي و قاب عكس‌هاي مختلف موردعلاقه‌تان بر ديوارهاي اتاق نشيمن نيز مي‌تواند فضايي را به وجود ‌آورد كه همبرايتان آشنا و دلپذير است و هم حس صميميت را به اطرافيان منتقل مي‌كند.
هميشهيك سبك مشخص را براي آويزان كردن تابلوها در نظر بگيريد. اگر قرار باشد كه همهتابلوها به صورت افقي در كنار هم باشند، از تعداد تابلوهاي كم با پهناي زياداستفاده كنيد تا ديوار عريض‌تر به نظر برسد. اگر ديوارها را با تابلوهاي طولي وبلند تزيين مي‌كنيد، مي‌توانيد آنها را با يك اختلاف سطح در كنار يكديگر به صورتاريب قرار بدهيد.

بهترين محل آويختن تابلو بر ديوار جايي است كه تابلوها تقريبا در مقابل چشمان شماقرار بگيرند، يعني نه خيلي بلندتر و نه خيلي كوتاه‌تر از قدتان. با در نظر گرفتن قدميانه در خانواده، تابلوها را بر ديوار نصب كنيد. براي زيباتر شدن دكور ديوار منزلبهتر است كه تابلوهايي را كه بر روي يك ديوار به كار مي‌بريد در يك سايز و اندازهانتخاب كنيد. اگر دوست داريد تابلوهاي افقي و عمودي را در كنار يكديگر استفادهكنيد، بهتر است با يك نظم و هماهنگي اين كار را انجام دهيد. مثلا اگر از يك تابلويافقي و در كنار آن از يك تابلوي عمودي استفاده مي‌كنيد، اين الگو را لااقل يك‌بارديگر بر همان ديوار و يا بر يكي ديگر از ديوارهاي اتاق تكرار كنيد.
در اتاقتلويزيون حتما جعبه و يا سبدي را براي گذاشتن مجلات و روزنامه‌ در نظر بگيريد. اختصاص دادن گوشه‌اي از اتاق به كتاب‌ها و مجلات مورد علاقه يكي از اصول مهم براياحساس راحتي و آرامش در اتاق است.


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ 11 / 9 / 1391برچسب:طراحي ,اتاق, نشيمن,

] [ ] [ Iman ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه