جادوگر فوتبال آسيا


محمد علی کریمی پاشاکی (زادهٔ ۱۷ آبان ۱۳۵۷ در کرج) فوتبالیست مشهور و توانای ایرانی است. او هم‌اکنون عضو باشگاه پرسپولیس تهران است. کریمی پیش از این در باشگاه‌های فتح تهران، پرسپولیس تهران، الاهلی امارات، بایرن مونیخ آلمان و السیلیه قطر نیز بازی کرده است.
علی کریمی ستاره تکنیکی تیم ملی فوتبال کشورمان پس از 10 سال حضور در تيم ملي تصمیم گرفت تا براي هميشه کفشهايش را آويزان کند

.
ضدحال اول به استقلالی‌ها

فینال جام رمضان تهران به بهار 77 موكول می‌شود و استقلال با همه گل كوچیك‌بازهای خود از جمله ورمزیار، منصوریان، مهرانپور، نوری و... به مصاف فتح می‌رود. فتحی‌ها نفراتی چون معصومی، رضایی كمال، كاظمی، مافی‌نژاد و... را دارند ولی جوانی به نام علي کريمي در نیمه دوم آبی‌ها را به ستوه می‌آورد و در مقابل فحاشی تماشاگران پس اززدن یكی از هشت گل تیمش با دست، تماشاگران را به آرامش دعوت می‌كند.كریمی كه در فصل نقل و انتقالات توسط آبی‌ها شكار شده بود، با دو میلیون اضافه‌تر توسط عابدینی (مدیر‌عامل پرسپولیس) به جمع قرمزها می‌پیوندد.

گل به یاد ماندنی

بهزاد غلامپور در بیرون محوطه جریمه توپ را دفع کرد اما از بخت بدش توپ روی سینه ستاره تيم پرسپوليس فرود آمد، علی کریمی از میانه زمین توپ را از روی سر دروازبان و مدافعان سایپا وارد دروازه حریف کرد تا یکی از زیباترین گل های تاریخ لیگ فوتبال ایران شکل بگیرد.

اولین بازی ملی

22 مهر ماه 77 تیم‌ملی ایران در كوران جام باشگاه‌های آسیا در دیداری دوستانه مقابل كویت شركت می‌كند. تیمی نیم بند از درون لیگ با چند لژیونر از جمله دایی، میناوند وخداداد با مربیگری پورحیدری راهی الكویت می‌شود و در نهایت هم سه بر صفرمغلوب میزبان می‌شود. ضعف دفاعی تیم‌ملی بیداد می‌كند ولی در خط میانی علی كریمی در اولین بازی ملی خود شمه‌ای از تكنیك ناب خود را با دریبل پشت‌سرهم كویتی‌ها به نمایش می‌گذارد. ایران باخته ولی پورحیدری نام كریمی را درفهرست نهایی مسافران بانكوك یادداشت می‌كند.

اولین گل ملی به كویت

پس از باخت به عمان درمرحله دوم گروهی رقابت‌های فوتبال بازی‌های آسیایی 98، پورحیدری با مشورت بازیكنان با‌تجربه تغییراتی در تركیب تیم‌ملی ایجاد می‌كند و علی كریمی باشماره 17 در پیستون چپ كه هیچ تخصصی ندارد به كار گرفته می‌شود. خوب سانترنمی‌كند ولی در عوض هروقت پا به توپ می‌شود جناح راست حریفان را به هم می‌ریزد. تیم‌ملی در فینال با كویت روبه‌رو می‌شود و در همان دقیقه پنج كریمی روی یك ضربه كرنر در تیر دوم با ضربه سر دروازه حریف را فرو می‌ریزدتا با اولین گل ملی خود مشاركت ویژه‌ای در اولین قهرمانی خود داشته باشد.

محرومیت یك ساله

بهمن 77 است كه تیم‌ملی امید با رهبری آگون كوردس آلمانی راهی تورنمنت ویتنام می‌شود تا برای مرحله مقدماتی المپیك 2000 سیدنی آماده شود. تیم ایران با تیم میزبان یعنی ویتنام بازی دارد و كوردس هم با تصمیمات عجیب و تغییرات عجیب‌ترش اعصاب امیدها را به هم ریخته است. ایران از ویتنام عقب افتاده و داور ژاپنی باسوت‌های خود بیشتر سوهان اعصاب شده است. علی كریمی كه خونش به جوش آمده روی یكی از سوت‌های تورو كامیكاوا عنان اختیار از كف داده و با یك كف‌گرگی محكم او را نقش زمین می‌كند. محرومیت سه ساله قطعی به نظر می‌رسد ولی بارایزنی‌های مسوولان فدراسیون با رییس كویتی كمیته انضباطی AFC این محرومیت یكساله می‌شود تا كریمی مقدماتی المپیك سیدنی را از دست بدهد.

ستاره‌ای در غرب آسیا

اردیبهشت و خرداد سال 79علی كریمی كه تازه محرومیتش تمام شده است در تیم‌ملی جوان شده تحت هدایت جلال طالبی برای شركت در بازی‌های غرب آسیا راهی اردن می‌شود. او كه فرصت خوبی برای خودنمایی در عرصه بین‌المللی كسب كرده در تركیب تیم‌ملی كه همان منتخب لیگ است غوغا می‌كند. گل استثنایی او به قزاقستان با دریبل هفت بازیكن حریف آسیا را به تحسین وامی‌دارد. كریمی ستاره بی‌بدیل تیم‌ملی است و با چهار گل او است كه شاگردان طالبی در نهایت قهرمان مسابقات می‌شود.

4 گل در یك بازی

چهار آذر 79 است كه تیم‌ملی بعد از ناكامی در جام ملت‌های 2000 آسیا، در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2002 در تبریز مقابل گوام جشنواره گل راه می‌اندازد. زیر بارش ریز و بی‌وقفه باران پاییزی در تبریز ملی‌پوشان ایرانی تمام عقده‌های فروخورده ناشی از ناكامی در آسیا را بر سر گوامی‌های نگون‌بخت خالی می‌كنند. 19 گل در یك بازی ركورد آن موقع گلزنی در آسیا را كه با 17 گل برابر مالدیو در اختیار ایران بود، می‌شكند و كریمی با زدن چهار گل در این ركوردشكنی سهیم می‌شود. بیشترین تعداد گل ملی در یك بازی برای علی كریمی.

فتح جام بین قاره‌ای

21 مهر 82 است كه برانكوایوانكوویچ پس از دوری یك ساله، فقط چهار روز است به تیم ملی برگشته و درفینال جام بین‌ قاره‌ای مقابل نیوزلند روی نیمكت نشسته است. علی كریمی به عنوان زوج خط حمله علی دایی در تركیب است و در یك روز به یاد ماندنی با دوگل خود زمینه‌ساز اصلی پیروزی سه بر صفر تیم ملی می‌شود. گل دیگر را هم كعبی روی همكاری كریمی و مهدوی‌كیا می‌زند تا 60 هزار تماشاگر حاضر درآزادی با خوشحالی شاهد بالا بردن جام توسط ملی‌پوشان باشند و مسلما گل‌هایكریمی را در ذهن خود مرور می‌كنند.

هت‌تریك سرنوشت‌ساز آسیایی

10 مرداد 83 درمرحله يک چهارم نهايي جام ملتهاي 2004 آسياو در شهر جینان تیم ملی مقابل كره‌جنوبی به میدان می‌رود. در مرحله نخست تیم ایران نمایش خوبی نداشته و مشكلات درونی تیم باعث دردسر شده است ومقابل كره‌جنوبی كسی شانسی برای ایران متصور نیست ولی جادوگر عقیده‌ای دیگر دارد. طی همكاری‌های رویایی با مهدوی‌كیا چنان بلایی بر سر كره‌جنوبی می‌آورد كه بعد از پيروزي 6 بر 2ازبردهای تاریخی دیگر ما مقابل كره‌ای‌ها به ثبت برسد. هت‌تریك كریمی باعث می‌شود تا جادوگر در نهایت با چهار گل آقای گلی مشترك را با علاء‌هبیل بحرینی به خود اختصاص دهد.

هت‌تریك در اروپا

مرداد سال 80 است كه تیم ملی برای آماده‌سازی بیشتر در مرحله آخر مقدماتی جام جهانی 2002 در منطقه آسیا به رهبری میروسلاو بلاژویچ در اروپا اردو زده است و طبق برنامه در یك بازی تداركاتی مقابل اسلواكی در براتیسلاوا به میدان می‌رود. علی كریمی دریك روز رویایی هت‌تریك كرده و یك پاس گل هم به نیكبخت می‌دهد تا تیم ملی ایران اولین برد خود مقابل یك تیم ملی اروپایی در خاك آن كشور را كسب كند. چیرو (بلاژویچ) خیلی خوشحال است كه یك مرد تكنیكی به پرندگان آسمانی‌اش اضافه شده است.

جادوگر فوتبال

این یک بازیکن معمولی نیست،او يک جادوگر فوتبال است.گزارشگر ایرلندی این جمله را از انتهای قلب فریاد می زند، علی کریمی دربازی برگشت مقابل ایرلند سه بازیکن این تیم را در یک صحنه جا می گذارد تاگزارشگر ایرلندی از دیدن صحنه به وجد بیاید.البته این نسبت پیش از این هم به علی کریمی داده شده بود.

اولین كاپیتانی مقابل اسلواكی

18 بهمن سال 80، تیم ملی پس از ناكامی در راهیابی به جام‌جهانی 2002 برای اولین بار با هدایت برانكو ایوانكوویچ در میادین ظاهر می‌شود. حریف اسلواكی است كه برای دیداربرگشت و جواب بازی دوستانه شش ماه قبل به تهران آمده است. تنی چند ازلژیونرها و قدیمی‌ها نیستند تا شماره هشت برای اولین بار بازوبند كاپیتانی را بر بازو ببندد. كریمی در خط حمله نمایش فوق‌العاده‌ای ارایه می‌كند ویك گل هنرمندانه با دریبل چهار مدافع حریف به ثمر می‌رساند.

هر چند تیم ملی می‌بازد ولی نمایش كریمی باعث می‌شود تلخی باخت خیلی زیاد نباشد.

انتقال به بایرن مونیخ

علی کریمی روز ۳ می سال ۲۰۰۵ بنا به گزارش وب‌گاه رسمی باشگاه بایرن مونیخ به این تیم آلمانی پیوست. او پس از علی دایی و وحید هاشمیان سومین بازیکنی بود که در این باشگاه معتبر مشهور به هالیوود بازی می‌کرد. در ابتدا بسیاری معتقد بودند که انتقال کریمی برای این باشگاه تنها جنبه اقتصادی دارد، اما بازیهای خوب این بازیکن مانع این انتقادات شد. علی کریمی خیلی زود توانست در جمع نامداران این باشگاه نظیر میشاییل بالاک، سباستین دایسلر، مارتین دمیکلیس، مهمت شول و زی روبرتو برای خود جایگاهی ثابت دست و پا کند، به طوری که برخی از این بازیکنان نیمکت نشین شدند. طبق یکی از بندهای قرارداد کریمی و بایرن مونیخ، پس از ۲۵ بازی این قرارداد به طور خودکار تمدید می‌شد. در بازی با هامبورگ این اتفاق افتاد، اما در همین بازی وی متأسفانه مصدوم شد، به طوری که نتوانست در بازیهای جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان در اندازه‌های واقعی خود ظاهر شود. کریمی همچنین از جمله بازیکنان ایرانی محسوب می‌شود که در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده‌است و در مقابل سالزبورگ اتریش یک گل به ثمر رساند.


افتخارات:


نایب قهرمانی نوجوانان تهران با نوجوانان نفت.


قهرمانی امیدهای تهران با امیدهای فتح.


قهرمانی لیگ و جام حذفی ایران با پرسپولیس.


قهرمانی جام حذفی امارات با الاهلی امارات.


قهرمانی بازیهای آسیایی بانکوک با تیم ملی ایران.


قهرمانی غرب آسیا با تیم ملی.


قهرمانی جام بین قاره‌ای آسیا – اقیانوسیه با تیم ملی ایران.


بازیکن سال ۲۰۰۴ آسیا


راهیابی به جام جهانی 2006آلمان همراه با تیم ملی ایران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ 8 / 9 / 1391برچسب:جادوگر ,فوتبال, آسيا,

] [ ] [ Iman ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه